ضرورت همراهی صنعت، تاریخ و فرهنگ برای آینده‌ای پایدار

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: تغییر نگرش فعالان صنعت سنگ و ایجاد یک تعامل مثبت با تاریخ و فرهنگ از اهداف شرکت در نمایشگاه سنگ نیم‌ور برای ساختن آینده‌ای پایدار است.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی نراقی گفت: نمایشگاه سنگ نیم‌ور، یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت سنگ در کشور است که هر ساله در محلات برگزار می‌شود. این نمایشگاه یکی از مکان‌های‌ایده‌آل برای تبادل اطلاعات و برقراری همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های مرتبط با استخراج، فرآوری و صادرات سنگ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، ایجاد کمپین حفاظت از آثار تاریخی را از مهمترین اهداف حضور این اداره‌کل در نمایشگاه سنگ دانست و تصریح کرد: امسال ما برای اولین بار در نمایشگاه سنگ حضور داشتیم و در این غرفه به معرفی ارزش‌های فرهنگی و تاریخی سنگ نگاره‌هایی که بیش از ۳۵ هزار سال قدمت دارند پرداخته شد و با معرفی پیشینه تاریخی سنگ‌ها و چگونگی استفاده از ابزار سنگی توسط انسان‌های اولیه به نمایش گذاشته شد و معدن‌داران و علاقه‌مندان به این حوزه را با فرهنگ و تاریخ سنگ آشنا کردیم.

مرادی نراقی با تأکید بر اینکه استان مرکزی میزبان چندین هزار سنگ‌نگاره‌های تاریخی فرهنگی است، افزود: استخراج سنگ‌ها ممکن است ناخواسته به طبیعت بکر و آثار تاریخی و فرهنگی آسیب وارد کند و معدن کاران و فعالان سنگ در این مکان با آسیب‌های احتمالی  این موضوع آشنا می‌شوند.  

او با اشاره به اینکه این پویش نمادی از مسئولیت‌پذیری ما در صنعت سنگ است، گفت: ما به این باور رسیده‌ایم که بهره‌برداری از منابع طبیعی نباید به بهای تخریب فرهنگ و تاریخ و طبیعت انجام شود، بلکه می‌توان از طریق راهکارهای نوآورانه و پایدار، به رشد صنعت و حفظ تاریخ و طبیعت به‌صورت هم‌زمان دست یافت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: نمایشگاه سنگ نیم‌ور فرصت مناسبی را برای معرفی این پویش به جامعه صنعت‌گران و متخصصان حوزه سنگ و معدن فراهم کرده است. در این نمایشگاه،  موارد متعددی برای آگاهی‌بخشی به شرکت‌کنندگان درباره اهمیت مسئولیت‌پذیری در صنعت سنگ و ترویج مفاهیم پاسداشت فرهنگ و تاریخ و مستندسازی روش‌های سنتی استخراج سنگ ارائه شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072201600
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha